Week 10

Zowat de hele week heb ik me bezig gehouden met de verdere uitwerking van het design van het kassasysteem van Blabloom. Het ontwerpen van het design had ik de vorige week al ongeveer helemaal kunnen afronden, dus het was tijd om verder te gaan met het coderingsdedeelte.

En we slicen verder

De meeste pagina’s moesten qua resolutiegrootte optimaal gebruikt kunnen worden op het standaard iPad-formaat. Het was nu dus mijn taak om de vorig ontwerpen om te zetten naar een gecodeerde versie. Dit verliep over het algemeen zonder al te veel problemen, al nam het proces uiteindelijk wel nog redelijk tijd in beslag. Ik wilde er zeker van zijn dat gecodeerde versie zo optimaal mogelijk was, dit alleszins naargelang mijn huidige kennis. Daarnaast heb ik opnieuw geprobeerd om steeds verschillende opties te onderzoeken. Vaak is het ook zo dat ik een hele tijd blijf hangen bij eenzelfde klein probleem waarbij ik dan na wat opzoekingswerk tot de conclusie kom dat er een eigenlijk zeer voor de hand liggende oplossing is voor het probleem of een alternatieve manier is die eveneens een oplossing verschaft. Ik denk dat het vooral door ervaring en het blijven oefenen is dat ik hier sneller oplossingen voor mezelf ga kunnen vinden en de zogenaamde “feeling” beter kan vastkrijgen.

Het kasticket… even puzzelen

Voor het kasticket moest er echter ook een responsive-versie van deze pagina worden uitgewerkt en dit was meteen een heel ander paar mouwen. Het probleem zat er hem vooral in dat het ging om informatie die optimaal geplaatst zou moeten worden in een tabel-layout, maar door het responsive gegeven werd dit een pak ingewikkelder. Ik heb dit geprobeerd op te lossen door de informatie te plaatsen in divs en spans en hiermee te puzzelen en deze te verschuiven totdat er een duidelijk en leesbare pagina overbleef op elke resolutie. Voor veel van deze zelf-geïmplementeerde oplossing weet ik eerlijk gezegd niet of dit de juiste aanpak is en welke huidige betere opties er precies zijn, maar ik neem aan dat ik dit nadien te weten zal komen tijdens de feedback. Daarnaast heb ik regelmatig met mijn medestagiair Joren gecommuniceerd wanneer er wat vragen waren betreft de basiscode die hij mij reeds had aangeleverd en waar ik van uit moest vertrekken. Voor sommige elementen die nog niet aanwezig waren heb ik zelf voor een invulling gezorgd en wanneer er wijzigingen werden doorgegeven heb ik deze zo goed mogelijk proberen aan te passen. Het printen van het kasticket zelf gaf nog wat problemen en hier heb ik bovendien ook nog niet veel tijd in kunnen steken. Een opdracht voor de volgende week dus.

Alweer een week voorbij en ondertussen zijn er nog maar twee resterende weken. Het einde van mijn stage begint dus stilaan in zicht te komen, maar we zijn er natuurlijk nog niet. Op naar de volgende week!

1 reactie

  • Bart Vandebeek

    Benieuwd naar het resultaat van het kassa systeem. Fijn om te lezen dat je actief op zoek gaat naar oplossingen.

Reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*