Week 11 – Enums, filtering en exporteren

Maandagmorgen maakte ik nog enkele kleine verbeteringen in de code voor het beheren van de taken. Daarna begon ik met het opzoeken van informatie over het gebruik van enums in PHP. Ik heb in het begin enkele tabellen toegevoegd in de database om bepaalde waardes te standaardiseren. Zo maakte ik aparte tabellen aan voor het geslacht, de lijst/status van een vrijwilliger en de T-shirt maat. De verschillende geslachten zullen normaal nooit veranderen. Ook de lijsten/statussen zullen in principe nooit aangepast worden. Wanneer er toch extra lijsten bijkomen of verdwijnen, zullen er zowiezo aanpassingen moeten gebeuren in de code aangezien heel het beheer van vrijwilligers gebaseerd is op de verschillende statussen. Voor de T-shirt maten lijkt het mij al iets waarschijnlijker dat hier in de toekomst eventueel enkele maten wijzigen, bijkomen of verdwijnen. Daarom besloot ik om het geslacht en de lijsten uit de database te verwijderen en deze in enums te veranderen. De maten laat ik voorlopig in een tabel in de database. Achteraf kan dan eventueel een beheer-module voor de beheerder voorzien worden.

Maandag spendeerde ik het meeste tijd aan het opzoekingswerk en zette ik het geslacht al naar een enum om. Dinsdagmorgen volgde dan de lijsten. Ook het update-formulier voor de lijsten kreeg nog eens een opfrissing. Verder verwijderde ik dinsdag nog heel wat code die ik in het begin schreef, maar ondertussen overbodig was geworden. De checkboxes werden door eerdere aanpassingen niet meer correct getoond, dus ook het form-theme werd nog eens aangepast. Als laatste implementeerde ik de zoek-functie. Momenteel kan men vrijwilligers zoeken op basis van naam, vereniging of team.

Woensdag ging ik aan de slag met het filteren van vrijwilligers. Het formulier met de verschillende opties werd gemaakt en ik deed nog wat opzoekingswerk hoe ik de filtering het beste zou aanpakken. Na wat tips van Tom is het me gelukt om filtering woensdag grotendeels af te werken. Woensdag werd ook de editie-functionaliteit nog eens onder handen genomen. Wanneer de beheerder een andere editie selecteert, werd dit eerst bijgehouden in de database. Zolang er maar één beheerder is, geeft dit geen problemen, maar bij meerdere beheerders werkt dit gewoonweg niet. Daarom paste ik dit woensdag aan, zodat de geselecteerde editie bijgehouden wordt in de sessie van de gebruiker.

Donderdag maakte ik het publieke formulier voor het aanmelden van vrijwilligers en deed ik nog wat aanpassingen in de lay-out. Ook mijn mappen-structuur en de organisatie in de code werd aangepast.

Vrijdagmorgen heb ik alle problemen rond de filtering-functie opgelost. Het formulier wordt getoond in een dropdown en dit gaf enkele problemen met correct tonen van mijn selecteer-velden. De filtering zelf bleek ook niet altijd correct te werken, maar dit was snel opgelost in de code. Om de week te eindigen, wou ik ’s namiddags absoluut de export-functie volledig werkende hebben. Ik kon met een goed gevoel het weekend ingaan, want tegen 17u15 kon ik de gegevens op alle criteria filteren en dit naar een excel-file exporteren. Missie geslaagd!

Reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*